De devaluatie van het MidLance® concept
24 juli 2019 
2 min. leestijd

De devaluatie van het MidLance® concept

MidLance® is een geregistreerd handelsmerk van RedBlue IT Professionals uit Hoofddorp. De naam verwijst naar de middenweg tussen een vast regulier dienstverband en freelancen. Bedrijven die met een basissalaris en een bonus per gewerkt uur werken, noemen dat ook steeds vaker MidLance®, maar dat dekt de lading totaal niet. Veel belangrijker zijn de details in de uitwerking in de praktijk. Reden voor de eigenaren van MidLance® om het model nader toe te lichten.

Historie

“In juni 2008 werd RedBlue opgericht. MidLance® was toen een term die nog nergens ter wereld werd gebruikt. Er bestonden wel beloningsmodellen die gebaseerd zijn op een vast salaris en een flexibele beloning per gewerkt uur, maar wij wilden dat model verbeteren. MidLance® vonden we een prachtig passende naam en dat hebben we toen gedeponeerd”, vertellen Raoul Zeilstra en Ron du Fijn, directeuren en oprichters van RedBlue. Het model is sindsdien verder uitgewerkt en het merk is zorgvuldig in de markt gezet. “De merknaam wordt echter ook steeds vaker door andere bedrijven gebruikt. Sowieso is het niet erg stijlvol om een geregistreerd handelsmerk van een ander bedrijf te gebruiken. Maar het is erger dat de uitwerking in de praktijk bij andere bedrijven de lading niet dekt, wat misleidend werkt en wat dus ook leidt tot devaluatie van ons zorgvuldig opgebouwde merk.”

Beter en eerlijker

“Als andere bedrijven ook een basissalaris en een aanvullende bonus per gewerkt uur als arbeidsvoorwaarde willen gebruiken dan is dat prima, maar noem dat dan geen MidLance®”, vervolgen Zeilstra en Du Fijn. “MidLance® van RedBlue is een tot in detail uitgewerkt ondernemings- en beloningsmodel. In de basis omvat het wel een basissalaris en een bonus per gewerkt uur, maar het gaat juist om de details in de uitwerking, specifiek het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden en de manier waarop wij met het model en met elkaar omgaan in uitzonderlijke gevallen. Dat doen we anders, beter en eerlijker dan anderen, vinden wij. Wij behandelen onze medewerkers in vaste dienst als freelancers. Zij besteden hun sales en administratie uit. Wij treden voor hen op als zaakwaarnemer, een metafoor die de spijker op z’n kop slaat.”

Zeggenschap opdracht

Medewerkers hebben binnen het MidLance® concept heel grote zeggenschap over hun eigen opdracht, het tarief, de locatie, de maximale duur e.d. Zij kunnen een auto volledig naar eigen inzicht kiezen en zelf bepalen of, wanneer en welke opleidingen ze volgen. Wil je van je opleidingsbudget op vakantie, dan kan dat ook. Dat bepaal je zelf. Heb je in januari flinke uren gemaakt, dan heb je die bonus in februari op je loonstrook. “Wat je vrijwel altijd ziet bij gekopieerde varianten, is dat er bij beschikbaarheid weer geld wordt ingehouden”, aldus Zeilstra en Du Fijn. “Bij MidLance® van RedBlue gebeurt dat nooit en zal dat ook nooit gebeuren.”

Het totale pakket

Het idee is dat je als MidLance® professional bij RedBlue ongeveer net zo veel verdient als een freelancer, minus de kosten voor een sales apparaat, administratie, vervoer, verzekeringen, pensioen, onkosten, evenementen en doorbetaling bij verlof of beschikbaarheid. Als je kijkt naar een jaar met volledige inzet, verdien je dus misschien wel minder, maar onder aan de streep niet heel veel minder. En er staat wel iets tegenover; een flink financieel vangnet, erg veel gemak, een professionele organisatie waar je bij hoort en geen stress als je opdracht afloopt. Wel zo fijn als je thuis financiële verantwoordelijkheden hebt.

70% kans om ZZP-er te worden

De werkwijze en het beloningsmodel bij RedBlue blijken goed te bevallen. Vrijwel niemand stapte ooit over naar een concurrent. “RedBlue blijkt wel een mooie springplank naar zelfstandigheid te zijn”, vullen Zeilstra en Du Fijn aan. “Als je bij RedBlue in dienst komt, heb je 70% kans dat je daarna volledig zelfstandig wordt. Daarnaast zijn er ook zelfstandigen die weer bij ons terugkomen. Ook dat is mooi. RedBlue is trots op deze rol in de moderne arbeidsmarkt.”

RedBlue ziet flinke ruimte voor groei de komende jaren. Professionals die zich willen aansluiten, kunnen zich eenvoudig aanmelden voor een oriënterend gesprek.