Het ondernemersverhaal van Ron en Raoul
12 april 2022 
3 min. leestijd

Het ondernemersverhaal van Ron en Raoul

Je hebt er uitzicht op Schiphol en voelt soms de trillingen van opstijgende vliegtuigen op de Polderbaan. Sinds haar oprichting in 2008 is dit het thuisbasis van RedBlue IT Professionals; een groep consultants op het gebied van SAP, Oracle en Java. Het is een uniek bedrijf met een eigenwijze manier van werken. Dat heeft hen geen windeieren gelegd. Welk verhaal schuilt hier achter?

Ron du Fijn en Raoul Zeilstra hadden de droom een bedrijf te starten waarin zij zelf ook graag zouden willen werken. Een groep specialisten, open communicatie, gelijkwaardigheid, plezier en echt goede eerlijke verdiensten voor iedereen. Een bedrijf waar iedereen doet wat men leuk vindt en waar stress niet bestaat. Met lage overheadkosten, louter vakkundige mensen en een eigenwijs beloningsmodel, zou dat haalbaar moeten zijn, dachten zij.

Ron was Accountmanager en Raoul was interim Recruiter. Zij hadden bij eerdere werkgevers al samengewerkt en hadden daar ideeën opgedaan, maar het kon mooier en beter vonden zij. Op 1 juni 2008 werd er met een businessplan, een bevriende investeerder en nul medewerkers gestart op de plaats waar RedBlue nog steeds gevestigd is. Het idee sloeg aan; begin 2009 waren er al 17 senior IT professionals in vaste dienst.

De organisatie bestond en bestaat nog steeds uit een klein team met doorgewinterde managers op het gebied van marketing, werving, sales en administratie. Dit team brengt een groep zeer ervaren IT professionals aan het werk op IT projecten van organisaties in Nederland en België. Met name SAP en Oracle worden gebruikt door de grotere en vooraanstaande organisaties. Denk hierbij aan overheidsinstellingen, financiële instellingen en energiemaatschappijen.

De basisgedachte bij RedBlue is dat medewerkers een grote mate van vrijheid hebben en in grote mate meedelen in de winstmarge. Dat is alleen mogelijk als de kosten van de overhead laag kunnen zijn, volgens de oprichters. RedBlue heeft dat gerealiseerd met een eenvoudige locatie, het ervaren en efficiënt werkende team op kantoor en geen overbodige andere faciliteiten. Het concept van dit beloningsmodel gecombineerd met de praktische samenwerking tussen professionals en het ondersteunende team heeft RedBlue in 2008 gedoopt tot Midlance®.

Medewerkers zijn in vaste dienst met een zelf te bepalen basissalaris en een flinke bonus per gewerkt uur, dat maandelijks wordt uitgekeerd. Het “RedBlue Midlance® effect” zorgt ervoor dat men bij een zelfde verkooptarief in totaal meer verdient als men voor een lager basissalaris kiest en andersom. Zo kan iedereen kiezen wat past bij de persoonlijke situatie. Daarnaast is er op basis van de behoefte van senior professionals een flink pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden. De medewerker richt zich op de opdracht en maakt naar behoefte gebruik van de specialisten in het ondersteunde team van RedBlue.

De taakverdeling binnen het ondersteunde team is vrij ongebruikelijk. “Wij vinden dit fantastisch zo,” aldus Ron en Raoul. Iedereen werkt mee in de dagelijkse commercie en heeft daarnaast taken die men leuk vindt. Zo verzorgt Ron ook de urenadministratie en de leaseauto’s en doet Raoul de marketing, interne IT en werving.

Net als de hele wereld, kwam ook RedBlue in de jaren na 2008 in zwaar weer door de financiële crisis. De verkooptarieven moesten omlaag en er moesten zelfs enkele collega’s worden ontslagen. Absoluut het dieptepunt van het bedrijf volgens de eigenaren. Het bedrijf is ook in die tijd winstgevend gebleven, maar dus niet zonder offers.

Degelijk, no-nonsens en stabiel zijn woorden die Ron en Raoul veel gebruiken bij hun beschrijving van RedBlue. Het belangrijkste is dat het bedrijf financieel gezond is en dat medewerkers op leuke opdrachten werken. In die situatie is er bij niemand stress en wordt er door iedereen goed verdient. “Daarom heeft kwaliteit altijd boven kwantiteit gestaan”, aldus de mannen.

Professionals die bij RedBlue komen werken, zijn meestal toe aan zelfstandigheid, maar om verschillende redenen is dat net een stap te ver. Zij voelen zich thuis in het Midlance® model van RedBlue. De één wil nooit meer anders en de ander maakt na verloop van tijd alsnog de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Bij het 10-jarig bestaan van RedBlue beseften zij dat RedBlue voor velen een springplank naar zelfstandigheid is geweest. “Een mooie rol in de markt waar wij trost op zijn.”

Volgend jaar bestaat RedBlue 15 jaar. Wat zijn de toekomstplannen? We gaan sinds onze start als een diesel rechtdoor, onafhankelijk van pieken en dalen in de economie, aldus Ron en Raoul. Sinds 2018 toen we 10 jaar bestonden, groeiden we jaarlijks, met 2021 als uitschieter. Het jaar 2022 zal weer wat beter worden dan 2021. Groei klinkt leuk, maar het is voor ons net zo belangrijk dat iedereen het echt naar zijn zin blijft hebben. Gelukkig lukt dat erg goed in de huidige markt.


Meer weten over RedBlue of Midlance® ?

stuur een email met je vraag >>>