Is een bonusmodel nog wel van deze tijd?
10 december 2019 
1 min. leestijd

Is een bonusmodel nog wel van deze tijd?

Vanaf het allereerste begin werkt RedBlue volgens het Midlance® ondernemingsmodel. Het model behelst voornamelijk een specifieke manier van samenwerken, maar er wordt hierbij ook gewerkt met een bonus per gewerkt uur. Het totale ondernemingsmodel leidt tot gedreven, betrokken en gemotiveerde medewerkers. Maar kan dit ook zonder bonus? Is een bonusmodel nog wel van deze tijd?

Bonus per gewerkt uur

Bij RedBlue wordt als onderdeel van haar MidLance® ondernemingsmodel gewerkt met een bonus per gewerkt uur. Het voordeel is dat de medewerker direct resultaat ervaart. Daarnaast is het eerlijk. Hoe meer uren je werkt, hoe meer bonus je verdient. Dat voelt goed.

Een nadeel is dat de bonus ook afhankelijk is van de prestaties van het verkoopteam. Daarnaast wordt het aantrekkelijk om minder gebruik te maken van vakantiedagen en loopt men makkelijker wat langer door bij ziekte, om maar geen bonus mis te lopen. Ten slotte kan deze individuele bonus het teamgevoel negatief beïnvloeden.

Winstdeling of pro-sociale bonus

Sommige bedrijven nemen afscheid van individuele bonussen en kiezen bewust voor andere beloningsvormen. Daarbij kun je denken aan ouderwetse winstdeling, waarbij alle medewerkers profiteren als het goed gaat met het bedrijf, maar bijvoorbeeld ook aan een ‘pro-sociale bonus’, waarbij collega’s bepalen wie er een extraatje krijgt.

Bonus niet altijd effectief

Kilian Wawoe, docent hr-management aan de Vrije Universiteit Amsterdam, spreekt zich tegenover De Ondernemer.nl zelfs uit tégen bonussen. Volgens hem heeft een bonus, zeker bij complexe taken, geen enkel effect en kan het zelfs stress veroorzaken. In zijn visie is het beter medewerkers ruimte te bieden voor ontwikkeling en voldoende feedback te geven. “Zo heeft de medewerker het gevoel dat hij groeit en serieus wordt genomen.” Coaching van medewerkers kan daarmee wellicht net zo effectief zijn.

Bonus heeft meerwaarde bewezen

Willem Verbeke, hoogleraar sales en accountmanagement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, daarentegen benadrukt op NRC.nl dat zogenaamde ‘extrinsieke’ motivaties als een beloning – in welke vorm dan ook – heel goed kunnen werken: “Moeders, kinderen, coaches, voetballers, ze weten allemaal: Positief belonen helpt bij het presteren.”

Volgens Verbeke bevordert het zelfs de creativiteit: “Hoe groter de wil een doel te bereiken, des te harder we op zoek gaan naar nieuwe oplossingen.” Wij sluiten ons daar bij aan. Het bonusmodel is zeker geen wondermiddel, maar wat ons betreft heeft het zijn meerwaarde ruimschoots bewezen. Het gaat er uiteindelijk om hoe je het model uitwerkt in de details, met het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden. Als je dat goed doet, kan het zeker werken.

Ben je benieuwd hoe RedBlue haar MidLance® model tot in details heeft uitgewerkt? Lees dan onze uitgebreide website en kom kennis maken.