arrow_drop_up arrow_drop_down

IT consultancy na de lockdown. Wat kan WEL?

Het is crisis en we kunnen het wel vergeten dat we hier uitkomen zonder schade. Elk oplossing vergt grote offers van iedereen. Dat beginnen we ons inmiddels goed te realiseren. Als deze periode voorbij is, zullen veel dingen anders zijn. Gelukkig kunnen we ons hier op voorbereiden door al vooruit te kijken naar de periode na de lockdown. Laten we dat dus vooral doen, want afwachten of stil staan heeft geen zin.

Wij gaan voor de positieve benadering dus we kijken naar wat we in de IT-wereld WEL kunnen doen in de nieuwe 1,5 meter economie. Wat is het nieuwe normaal? We weten pas wat er echt mogelijk is wanneer bekend is wat de nieuwe maatregelen van de overheid zijn, maar het kan geen kwaad om hier nu al over na te denken.

Solliciteren

Sollicitaties bij consultancybedrijven en intakegesprekken bij hun klanten blijken opeens heel goed online te kunnen, dus dat kunnen we er sowieso inhouden als dat nodig is. Daarnaast kunnen gesprekken op locatie straks ook heel goed doorgaan op 1,5 meter afstand.

Verkoopgesprekken

Vreemd genoeg kunnen professionals wel online worden aangenomen voor een dienstverband of een opdracht, maar zijn klanten nog minder ver gevorderd met commerciële online kennismakingsgesprekken. Misschien omdat er in deze periode niet veel ‘new business’ is, maar anders is daar echt werk aan de winkel.

IT consultancy

Programmeurs en beheerders waren misschien wel de eersten die zonder grote problemen hun werk thuis konden voortzetten. Het technische overleg gaat wellicht iets minder soepel, maar thuiswerken brengt ook veel tijdswinst met zich mee, dus dat maakt een hoop goed. Teams kunnen straks waarschijnlijk stapje voor stapje weer fysiek bij elkaar gaan komen.

Overleggen

Op het gebied van online overleg zijn we de afgelopen weken allemaal in één keer volwassen geworden. Het lijkt er zelfs op dat velen dit veel prettiger vinden, dan met elkaar in een kamer of zaaltje te zitten. Overleg met grotere groepen zullen we waarschijnlijk vaker zo blijven doen, zeker in de 1,5 meter periode.

Managen

Veel managers hebben het zwaar. “Het maakt niet uit hoe of wanneer je het doet, als het maar gebeurt”, is een veel gehoorde uitspraak. Maar dan moet je dat ook echt kunnen accepteren. Als manager moet je al die thuiswerkers ook echt loslaten en je concentreren op de resultaten. Men zal er aan moeten wennen, want er zal nog heel lang een substantieel deel thuisgewerkt worden.

Thuis werken

De thuiswerkers hebben inmiddels hun selfie op de thuiswerkplek al een paar keer gedeeld. Zij zijn er nu ook wel achter dat twee of drie dagen per week wel aardig is, maar de hele week zonder het normale contact met je collega’s is gewoon saai en niet leuk. Goed nieuws! We mogen straks af en toe weer naar kantoor en opdrachtgevers zullen eindelijk echt wat soepeler gaan worden met thuiswerken.

Evenementen

Teamuitjes, vakbeurzen, seminars e.d. zullen als allerlaatste in normale vorm kunnen plaatsvinden. Dat blijven dus voorlopig online teamborrels en seminars. Nu was de vakbeurs al een redelijk achterhaald fenomeen, maar hele volksstammen hadden er nog wel behoefte aan, dus dat zal in de toekomst ook nog wel even zo zijn. Na de ‘social distance’ zal het waarschijnlijk juist in het begin wel weer even opbloeien.

Vakantie

Na de lockdown in de zomer blijft lokaal mengen, minder erg dan niet-lokaal mengen. Lekker door Europa reizen zal bijvoorbeeld niet makkelijk worden. Men verwacht lange rijen aan de grenzen, reisverboden naar en uit bepaalde brandhaarden en medische tests op de vliegvelden. Zeker als elk land zijn eigen maatregelen neemt om het virus te weren. Wat gaan we dan doen? Vakantie in eigen regio? Wat een luxe dat we daar over na mogen gaan denken!

De wereld draait gewoon door en dat moeten wij ook doen. We blijven alles positief bekijken. Sterkte met alle uitdagingen!

Ook tijdens deze uitdagende periode komen we graag in contact met positief ingestelde IT professionals en resourcemanagers op het gebied van SAP, Oracle en Java. www.redblue.nl

Over de schrijver
Raoul is directeur/eigenaar bij RedBlue IT Professionals. Voordat RedBlue in 2008 werd opgericht, studeerde Raoul Commerciële Economie en Kennistechnologie en heeft hij twaalf jaar ervaring opgedaan in de IT branche. Hij werkte eerst als IT Consultant en Recruitment Manager. De jaren daarna werkte hij als freelance Interim Consultant voor verschillende IT bedrijven. Naast de directiefunctie richt Raoul zich binnen het managementteam op Internet Marketing, Werving & Selectie, Inhuur en Interne IT.
Reactie plaatsen