Midlance® neemt in populariteit toe
15 oktober 2011 
1 min. leestijd

Midlance® neemt in populariteit toe

Middenweg

Steeds meer ICT-bedrijven bieden een Midlance® constructie aan. MidLance® is een geregistreerd handelsmerk van RedBlue. Deze samenwerkingsvorm behelst een middenweg tussen een vast dienstverband en freelancen.

Midlance®

Medewerkers hebben een vast dienstverband met een vast bruto maandsalaris, een collectieve pensioenregeling, een leaseauto e.d. Daarnaast verdienen zij een relatief hoge maandelijkse bonus op basis van het aantal gewerkte uren. Hierdoor verdienen zij al snel het dubbele t.o.v. een regulier dienstverband. Het verschil tussen de netto opbrengst van een freelancer en het netto inkomen van een Midlancer is veelal vergelijkbaar. Deze beloningsconstructie is mogelijk doordat een bedrijf dat zich specialiseert in MidLance® werkt met lage overheadkosten.

Focus

Het systeem werkt alleen met ervaren medewerkers, die slechts een beperkte professionele ondersteuning nodig hebben vanuit het bedrijf. Doordat wordt gewerkt met senior consultants kan in overbodige zaken worden gesneden en is de focus geheel gericht op verkoop, administratie, werving, op maat gesneden dienstverlening aan medewerkers en het organiseren van contactmomenten.

Groei

In een moeilijke markt heeft een bedrijf met deze constructie een voorspong op bedrijven die pas later op overheadkosten gaan besparen. Het is waarschijnlijk een belangrijke reden van de groei van RedBlue sinds het begin van de recessie.

Appels en peren

Er zijn diverse bedrijven die Midlance® aanbieden, maar consultants moeten al snel appels met peren vergelijken. RedBlue hanteert het model zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Zij zouden zich bij het vergelijken moeten concentreren op het werkelijke niveau van de dienstverlening van het bedrijf. De performance van het verkoopteam, de werkelijke lage overheadkosten en een realistische prognose van de netto verdiensten zijn daarbij leidend.

Lees ook