arrow_drop_up arrow_drop_down
2 maart 2020 

10 redenen waarom men stopt of niet start met freelancen

Traditiegetrouw kiest een deel van de medewerkers van RedBlue er voor om na verloop van tijd te gaan freelancen. Die gebruikelijke stroom neemt sterk af. Daarnaast merkt RedBlue dat er een flinke toename is in het aantal freelancers dat momenteel een vast dienstverband zoekt. Een goed moment om eens op een rij te zetten wat de beweegredenen hiervoor zijn.

Voor de duidelijkheid: De aanduidingen ZZP-er, ZP of freelancer worden door elkaar gebruikt, wij gebruiken hier voor het gemak alleen de term freelancer.

Wat zijn nu de redenen die in de praktijk worden aangeven om niet te starten als freelancer of te stoppen met freelancen?

1. Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) 2016

Omdat de overheid vond dat de VAR schijnzelfstandigheid in de hand werkt, is in 2016 de Wet DBA in het leven geroepen. Schijnzelfstandigheid is aan de orde wanneer een freelancer als ondernemer wordt ingehuurd, maar volgens de wet eigenlijk werknemer is. Hierdoor loopt de Belastingdienst miljoenen aan loonheffingen en sociale premies mis.

Sinds 1 mei 2016 kunnen freelancers en hun opdrachtgevers bij het aangaan van een opdracht een overeenkomst sluiten die van tevoren kan worden goedgekeurd door de Belastingdienst. Maar als bij controles toch schijnzelfstandigheid kan worden aangetoond, dan kunnen alsnog flinke naheffingen en boetes volgen voor zowel de freelancer als de opdrachtgever. Een jaar na de invoering van de wet DBA, kwam uit onderzoek al naar voren dat hierdoor al drie keer zoveel freelancers zonder opdracht waren dan het jaar daarvoor.

2. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) 2020

De overheid wil hiermee flexwerken minder interessant maken en ervoor zorgen dat meer mensen een vast contract krijgen. Voor ZZP-ers is deze nieuwe wet erg gunstig. Het wordt namelijk minder voordelig om iemand in tijdelijke dienst te nemen. Werkgevers moeten tijdelijke krachten namelijk sneller in vaste dienst nemen en moeten een hogere WW-premie betalen per medewerker. Je zou dus verwachten dat een opdrachtgever sneller geneigd zal zijn het werk uit te besteden aan freelancers. De wet arbeidsmarkt in balans geldt namelijk niet voor freelancers, aangezien ze niet in loondienst zijn.

De praktijk wijst echter heel anders uit. Voor veel grote bedrijven is de maat vol. Terecht of niet terecht, maar de Wet DBA en de WAB zorgen samen voor te veel onzekerheid, met gigantische naheffingen en boetes als risico. Bedrijven werken daarom alleen nog met medewerkers bij henzelf in vaste dienst of externe medewerkers die elders in vaste dienst zijn. Misschien niet logisch maar wel de praktijk.

3. Zelf netwerk warm houden

Als je specialist bent in de ICT, ben je meestal geen specialist op het gebied van commercie. De huidige freelancers hebben vaak wel enige affiniteit met commercie, maar het blijkt vaak ondoenlijk om tijdens de opdracht het relatienetwerk warm te houden en uit te bereiden. Men vindt het niet leuk en het is te laat om er aan te beginnen als de opdracht opeens stopt.

4. Nergens bij horen / Niet sparren met collega’s

Freelancers voelen zich vaak alleen staan als het er op aankomt. Problemen kun je wel delen, maar echt betrokken is men dan niet. Men ervaart dan de keerzijde van de verantwoordelijkheid. Daarnaast wordt het sparren en afstemmen met collega’s gemist. Projectmedewerkers bij de klant zijn toch anders dan collega’s binnen je bedrijf.

5. Tarief lager dan verwacht

Zelfstandigen die rekening houden met tarieven die aan hun werkgever werden betaald, komen in de praktijk vaak bedrogen uit. Klanten weten in deze volwassen markt heel goed van welk tarief een freelancer nog prima kan leven. Voor een medeweker van een groter bedrijf wordt vaak wat meer betaald, omdat zo’n bedrijf ook meer service en zekerheden meebrengt.

6. Verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid extreem duur

Als je jezelf net zo goed tegen arbeidsongeschiktheid wilt verzekeren als bij een vast dienstverband, dan betaal je daarvoor flinke bedragen. Niet of een stuk minder verzekeren, levert stress op.

7. Administratieve last

Hoewel de administratieve last beperkt kan zijn, wordt dit vreemd genoeg door meesten toch als één van de redenen gezien om niet te starten of te stoppen. Uitbesteden hoeft namelijk ook niet zoveel te kosten.

8. Stress bij partner

Verrassend veel freelancers die (willen) stoppen met ondernemen, doen of overwegen dat omdat de partner er stress van krijgt. Natuurlijk met name op de momenten dat het einde van een opdracht dreigt of als een nieuwe opdracht wat langer op zich laat wachten. Opvallend is dat de ondernemer zelf wel voldoende vertrouwen heeft dat het goed komt.

9. Te weinig ervaring met het commerciële spel

De detacheringsbusiness is in theorie heel eenvoudig, maar in de praktijk is het complexer dan verwacht. Aanvragen zijn niet altijd echte of actuele aanvragen, het wordt onderschat hoeveel kapers er op de kust zijn, verkooptrajecten duren soms weken tot wel maanden, als onervaren onderhandelaar heb je te maken met doorgewinterde inkopers en tenslotte blijken contractuele zaken een vak apart. Dat valt veel freelancers zwaar tegen.

10. Betaaltermijn

De meeste bedrijven hebben wel een regeling dat je binnen 30 dagen betaald krijgt, maar soms is dat na de factuurdatum en een goedgekeurde urenstaat, en dan wordt het al snel 45 dagen. Vaak moet je iets aan marge inleveren als je eerder betaald wilt hebben dan dat de eindklant betaalt. Achter niet betaalde facturen aangaan, wordt als een verschrikkelijk taak en stressvol ervaren.

Positieve afsluiter

We sluiten graag af met de positieve noot dat er gelukkig wel heel veel freelancers zijn die op een normale manier een leuke en lange opdrachten weten te verkrijgen en helemaal gelukkig zijn met hun keuze.

Zoek je als freelancer een opdracht of heb je interesse in een vast dienstverband met een MidLance® beloningsmodel? Zoek je voor een project een ervaren SAP, Oracle of Java professional? Laat een bericht achter en we kijken graag waar we mee kunnen helpen.

Over de schrijver
Raoul is directeur/eigenaar bij RedBlue IT Professionals. Voordat RedBlue in 2008 werd opgericht, studeerde Raoul Commerciële Economie en Kennistechnologie en heeft hij twaalf jaar ervaring opgedaan in de IT branche. Hij werkte eerst als IT Consultant en Recruitment Manager. De jaren daarna werkte hij als freelance Interim Consultant voor verschillende IT bedrijven. Naast de directiefunctie richt Raoul zich binnen het managementteam op Internet Marketing, Werving & Selectie, Inhuur en Interne IT.