arrow_drop_up arrow_drop_down
13 november 2019 

///what3words gaat de wereld veranderen

Het is lang geleden dat ik zo enthousiast ben geweest over een nieuwe ontwikkeling. What3words is een nieuw adressysteem dat de wereld zeker veel goeds gaat brengen. Een mooi schoolvoorbeeld van een stukje technologie dat de mensheid echt heel concreet kan dienen. Daar word je toch vrolijk van?

Gratis en voor iedereen

Het leuke is dat de tool al volledig af is en reeds op tal van plekken op de wereld zijn werk doet. Hij is gratis en iedereen kan er vandaag nog mee aan de slag gaan. De tool is ontstaan in het werkgebied van de armoedebestrijding, maar hij kan feitelijk op alle mogelijke domeinen voordelen opleveren, waaronder hulpdiensten en bezorging. Ik weet zeker dat wereldwijd ook de marketing sector er super leuke dingen mee gaat doen.

Huidige GPS onpraktisch

Ons huidige GPS systeem is nauwkeurig maar erg onpraktisch. Een GPS werkt met twee sets van cijfers, bijvoorbeeld breedtegraad 52.3134516 en lengtegraad 4.698437. Deze combinatie van cijfers wordt in onze navigatiesystemen gelukkig vertaald naar het dichtstbijzijnde adres, zoals Debbemeerstraat 25 in Hoofddorp, het adres van RedBlue, in dit voorbeeld.

Maar wat nu als je ergens in een weiland staat, of in het bos of op het strand bent? Dan wordt het al ingewikkelder. Je moet dan heel onhandig twee sets van acht à tien cijfers doorgeven. En wat te doen met de vier miljard mensen die helemaal geen duidelijk adres hebben? Daardoor is het idee ontstaan voor een nieuw wereldwijd universeel adressysteem.

What3words

Hoe werkt het precies? What3words verdeelt de wereld in 57 biljoen vierkanten van drie bij drie meter. Elk vierkant heeft een unieke naam van drie alledaagse woorden gekregen. Deze woorden worden vertaald naar de taal van het land. De gereserveerde parkeerplekken van RedBlue bevinden zich bijvoorbeeld op ///ademhalen.kenbaar.leeuwen en onze receptie vind je op ///roerei.gevoeld.drijven. Er is al een app en er zijn al meer dan 200 apps die er gebruik van maken.

Ontstaan

What3words is oorspronkelijk bedacht door Chris Sheldrick. Tijdens zijn werk als concertorganisator had hij moeite om apparatuur en bands op tijd naar evenementenlocaties te krijgen vanwege onvoldoende adresinformatie. Dat kon wat hem betreft anders. In 2013 is hij dan ook samen met Mohan Ganesalingam What3words gestart.

Hun idee bleek fantastisch voor adressering in sloppenwijken in Zuid-Afrika, India en Brazilië. In Kenia bijvoorbeeld zijn veel wegen maar geen adressen. Maar denk ook aan het Midden-Oosten. Op het moment dat mensen een adres hebben, heeft dat direct een positief effect. Ze kunnen opeens contracten afsluiten, handelen of klant worden bij een bank. Daarmee is het een enorme kick-starter voor economische groei.

Technisch

What3words heeft een website, apps voor iOS en Android en een API die bi directionele conversie mogelijk maakt tussen what3words-adres en lengte- en breedtecoördinaten. Omdat het systeem vertrouwt op een vast algoritme in plaats van een grote database van elke locatie op aarde, werkt het op apparaten met beperkte opslag en zonder internetverbinding.

Kansen

Slechts een klein deel van de prachtige kansen die What3words biedt, wordt benut. In Tanzania bijvoorbeeld is het onderhoud van 74.000 waterputten cruciaal voor de volksgezondheid. Elk put heeft nu een eigen adres en is door iedereen makkelijk te vinden, wat het onderhoud goedkoper en beter heeft gemaakt.

Maar er zijn nog veel meer leuke toepassingen en ik ben ervan overtuigd dat we er ook hier nog heel veel van gaan horen. Zelfs als je maar een beetje creatief bent, ontdek je binnen de kortste keren mooie mogelijkheden. Bij deze moedig ik jou aan. Volgens mij kunnen we de wereld hiermee weer een stukje mooier maken!

Meer informatie vind je op de website https://what3words.com/. De producten zijn hier te vinden.

Werken bij of samenwerken met RedBlue kan jouw persoonlijke wereld ook veranderen. Wil je er eens over praten? Stuur me een bericht en ik neem graag contact met je op.

Over de schrijver
Raoul is directeur/eigenaar bij RedBlue IT Professionals. Voordat RedBlue in 2008 werd opgericht, studeerde Raoul Commerciële Economie en Kennistechnologie en heeft hij twaalf jaar ervaring opgedaan in de IT branche. Hij werkte eerst als IT Consultant en Recruitment Manager. De jaren daarna werkte hij als freelance Interim Consultant voor verschillende IT bedrijven. Naast de directiefunctie richt Raoul zich binnen het managementteam op Internet Marketing, Werving & Selectie, Inhuur en Interne IT.